Köszönöm, BKV!

 2010.01.11. 16:47

 

A BKV sztrájk eléggé felbolygatta a körülöttem élők-dolgozók idegzetét: hétfőn egész nap pánik és izgalom, kérdések sora: te bejössz? Hogy jössz be? A HR általános tájékoztatást ad, buzdít, a vezetők összeírják, ki tud bejönni, kit kell helyettesíteni...
 
Először nem is tudom mire vélni, miért kérdezgetik tőlem, hogy kedden jövök-e dolgozni. Miért ne jönnék? Bejelöltem volna szabadságtáblában ezt a napot? Biztos tévedés... Aztán hallom a beszélgetésekből, hogy sztrájk lesz. Erre viszont már csak legyintek, ez engem nem érint. Gyalog járok dolgozni... mióta is? Ó igen, közel két éve. Egészen pontosan 2008 április 7. óta, amikor is először kellett szembesülnöm a BKV sztrájkján keresztül azzal, hogy jogai csak a nagyoknak vannak, a kicsiknek maximum kötelezettségeik lehetnek (például ami a bérletet illeti: kötelességünk megfizetni… de amire feljogosítana, azt ők bármikor elvehetik tőlünk, és ezt a törvény is lehetővé teszi számukra.)
 
Az első sztrájk idején még a Feneketlen-tó mellett laktam, a Kosztolányin. A munkahelyem viszont már akkor is az Astoria mellett volt, így ezt a sacc. 2,5 km-es távot kellett megtennem valahogy 2008 április 7-én. Mivel nincs autóm, se jogosítványom, görkorizni nem mernék -ennyi aluljárón át nem is lehet-, a biciklim is vidéken rozsdásodik, ezért maradt a gyalogos módszer. Normál körülmények között (értsd: ha nincs sztrájk) a hetes busszal kb 20 perc alatt bent voltam a munkahelyemen, így a biztonsági időt rászámolva is bőven ráértem elindulni fél 8-kor. Persze gyalog ki tudja, mi lesz, így biztos, ami biztos, aznap kicsit korábban keltem, és reggel 7-kor nekivágtam a Bartók Béla út- Ferencz József-híd-Kiskörút-Astoria vonalnak.
 
Félhomály volt és köd, az évszakhoz képest kifejezetten hideg, és szitált valami nedvesség is az égből. Az utakon megdöbbentő módon senki: se autók, se gyalogosok. Úgy látszik, aki tehette, szabadságot vett ki, aki nem, az még csak később fog kimerészkedni. Azon ritka pillanatok egyike volt, mikor úgy érezhettem: egyedül vagyok az egész városban. Valami egészen elképesztően jó érzés volt.
Nem rohantam, de így is beértem még háromnegyed 8 előtt, és még csak el sem fáradtam. A gyerekkoromban megszokott, ám mostanság hiányolt mozgás kifejezetten jólesett, egész nap jobb volt a közérzetem, frissebb voltam és vidámabb.
 
Ezek után nem volt kérdés: ha tehettem, gyalog indultam munkába. Aztán még 2008 nyarán beköltöztem a belvárosba a Corvin mozihoz, ahol azóta is lakom. Ez már csak 20 perc sétára van a munkahelyemtől, és jóval közelebb minden máshoz is, így egyre többet sétáltam, egyre kevesebbet tömegközlekedtem. Az eredmény meglátszott.
Soha nem voltak súlyproblémáim, de az egészségtelen étkezés (a rengeteg gyorséttermi cucc meg édesség), a dohányzás, a sok méreganyag egy idő után a legjobb genetikával megáldott testen is meglátszik… főleg, ha az a test 21 éven át volt napi szinten egyórás gyalogláshoz és biciklizéshez, a futkorászáshoz meg fáramászáshoz szoktatva. Kölyökként izgő-mozgó sajtkukac voltam, csupa izom, semmi zsírsejt. Aztán ahogy felköltöztem a Nagy Faluba, a mozgáslehetőségek megfogyatkoztak. A biciklim lent maradt, a séta is csak hobbivá vált. A fára mászást meg… hát azt hiszem, Pesten nem néznék jó szemmel. Eltunyultam, és ez meg is hozta az eredményt, az egyre határozottabban körvonalazódó narancsbőr képében. Nos, ez a narancsbőr esett áldozatául először a munkába sétálásnak.
Aztán jött sorban a többi előny: a csökkenő súly, a jobb közérzet, a több energia, a kevesebb stressz. Az az idő, amit a be-és hazasétálással töltök, pont alkalmas arra, hogy közben elmélyedjek magamban az aktuális dolgokon, célokon, érzéseken. Ezzel együtt megszabadultam a tömegközlekedés okozta stressztől is: a tömeg, a kapkodás, rohanás, a heringeffektus, a félájult kapaszkodás a kanyarban, mikor a piros hetes sofőrje már megint a Need for Speed főszereplőjének képzeli magát… tolakodás, a beszólások, a taperolás. a szagorgia ( a reggeli még csak hagyján, de a délutáni…) mindenközben figyelni a táskára, kabátzsebre… Na, ez mind-mind visszaszorult. BKV-t ettől kezdve csak akkor vettem igénybe, ha komolyabb távra mentem: Zuglóba a főiskolára, vagy haza vidékre. Aztán ahogy teltek a hónapok, és egyre jobban hozzászoktam a sétáláshoz, úgy vállaltam be egyre nagyobb távolságokat is. Mostanra már az életem természetes részévé vált. Buszra, villamosra, metróra csak akkor szállok, ha kevés az időm, és nagy a távolság, de ez nagyon ritka, havonta maximum egy-egy alkalom. És tervezem, hogy ezt a pár alkalmat is lenullázzam, azzal, hogy veszek egy biciklit. A hosszabb távok megtételére tökéletes lesz.
 
Szóval: köszönöm, BKV! Köszönöm, hogy megmutattátok, mennyire, de mennyire felesleges és minőségtelen, és ehhez képest milyen nevetségesen, luxusszinten drága a szolgáltatásotok (a nettó átlagbér 2009-ben 120 000 Ft, a bérlet 9400 Ft, tehát a havi fizetés cca. 8%-a). Hogy nincs szükség rátok. Hogy kigyógyultam a legelterjedtebb pesti betegségből, a mozgáshiányos BKV-függésből. Hogy visszakaptam a sima bőrömet, a jó izmaimat, a lendületemet.
Elég nagy áldozatot hoztatok ezzel, bár még magatok sem látjátok. Elsőre, 2008 áprilisában még megbénítottátok a várost. Aztán másodjára (2008 őszén) már kevesebben ijedtek be tőletek. Mostanra pedig egyre több és több embernek mutattátok meg, hogy nincs is messze az iskola/munkahely gyalog vagy biciklivel sem. Az elmúlt két évben legalább 10 ismerősöm váltott rólatok a kerékpárra-rollerre-gyaloglásra. Ők is remekül vannak, imádják az új életmódot, így az ő nevükben is kijelenthetem ismét: Köszönjük, BKV!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://videkilany.blog.hu/api/trackback/id/tr851663951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tőzegmalac 2010.01.14. 07:13:47

még a végén ideszokok :D

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.01.14. 08:40:20

II. JP-t idézném: Legyetek derűsek! ;)

KMdani 2010.02.11. 07:31:19

Valami ilyesmi szemléletváltásra lenne szüksége talán még pár millió embernek...
Kemény vagy, hogy ilyen gyökeresen mersz változtatni :)

Nagy_Cthulhu 2010.02.11. 11:35:34

Höh, Vidéki lány - BKV 1:0

Nem tudnám elképzelni magamat Budapesten élve. Én az egyetemet Miskolcon végeztem, ott is az Avason laktam, választhattam hogy a 29es busszal egyek az egyetemre, vagy gyalog, mind a kettő 8 percet vett igénybe. Mondjuk gyalog csak a hegyen lefelé lehetett menni, egyetemről visszafelé már inkább a buszt választottam. :)
Kivéve a bulik után, mert akkor már nem járt busz. Este meg ott elég sok szipus, kreol "nemzettársunk" lébecolt, voltak adrenalin termelő pillanatok. :)
BKV-val egy meglepő találkozásom volt, mikor elmentem a BGF-re a nyelvvizsgámért, mert már sürgősen kellett. Keletitől indultam, azt hiszem át is kellett szállni, de most ez nem lényeges. Megjegyeztem a busz számát, ami elvitt a BGF közelébe, gondolván, hogy ha az út másik oldalán az ugyanilyen számú buszra felszállok, és megyek ugyanannyi megállót mint idefelé, akkor kb ott leszek ahonnan indutam. Na, gondolta azt töhötöm. Nem így lett. GPS-t nagyon nem hordok a zsebemben, fogalmam sem volt hol vagyok. Randomra nem akartam felszállni egy busza sem, okulva az ide jutást okozó gondolatmenetem használhatatlanságából. Szóval csakhamar találtam egy taxit, meg is kérdeztem a benne ülő fiatal srácot, hogy vajh mennyiért szállítana ki a Keletibe. Azt mondja: négyezer. Sötétülő arckifejezésem láttán szabadkozott egy kicsit, de sokáig nem hallgattam, indultam tovább.

Megrekedve a nagyvárosban. Pár percre kicsinek és elveszettnek éreztem magam. Jelentéktelennek. Semminek. Nem volt túl jó.

Hamarosan megláttam egy pénzváltót, tőle kérdeztem meg hogy nem tudna-e útba igazítani, és ő végre felhomályosított hogy a sarok mögött van az Arany János tér, metró megállóval ellátva. :)

No, hogy konklúzió is legyen a végére: elszámítottam magam, mikor azt hittem, hogy az azonos számozás busz majd vissza is visz. Nem nekem való a pesti közlekedés.

Azon vidéki emberek közé tartozom, akiket hidegen hagy a BKV sztrájk. Bicaj rlz! :)

Most így vissza olvasva, nem tudom miért is írtam ide ezt, eszembe jutott a pesti gyaloglásról.

Frucsasz 2010.02.11. 11:40:32

@Nagy_Cthulhu: A BGF-re járok -igaz, most passzív féléven-, úgyhogy tudom, miről beszélsz :) Elsőre engem is nagyon meglepett, hogy pl ami odafelé 3 megálló, az visszafelé 4, mert még egyet beiktattak kb 100 méter különbséggel.
Aztán rájöttem ,hogy metróval könnyebb odajutni (még ha van is benne 10 perc séta), úgyhogy az egyébként is katasztrofális busz/troliközlekedést végleg kiiktattam az életemből. Egy ideig a suli votl az egyetlen, amit nem tudtma megoldani egy minimális bkv (metró) nélkül, de ez is elmúlt. Mire legközelebb megyek, már meglesz a canga is, onnantól semmi, még a legnagyobb távolság sem kényszeríthet, hogy BKV-ra szálljak.
süti beállítások módosítása