Agyban dől el

 2011.09.14. 23:04

Ezzel el is érkeztünk az eddigi legnagyobb kihíváshoz. A környezet…

Azt hiszem, a fogyással kapcsolatos terveknek igen nagy részben a fogyni vágyó környezete vet véget. Például jóindulatból, udvariasságból („Nem értem, miért akarsz fogyni, olyan jól nézel ki”) szeretetből, elfogultságból vagy épp irigységből. De még ha mentálisan nem is rombolnak, a puszta tetteik is elég nagy kísértésbe tudnak vinni. A szülők, nagyszülők hétvégi főztje, ami természetesen mindig a te kedvenced… a pasid vacsorája, ami mi más lenne, mint egy pizza… a munkahelyen az ebédidőben terjengő illatok… a kolléganők által nyaralásból hozott édességek, vagy a hétvégi sütés-főzés eredménye, amit behoznak és megosztanak (Marcsika padlizsánkrémje konkrétan világbajnok). Nem is folytatom, mert megindult a nyálelválasztásom… A környezeti tényező rengeteg mindent befolyásol, és sajnos nem lehet 100%-ban kiiktatni. Bizonyos dolgokat le kell nyelni, el kell fogadni és ellen kell állni. Nehéz? Nehéz…

Mint már írtam, a családom világéletemben azt szajkózta, milyen sovány vagyok, és hogy igazán ehetnék rendesen. Nagyjából akkor döbbentem rá először, hogy tényleg meghíztam, mikor karácsonykor Apa már nem azt mondta, milyen gebe vagyok, hanem hogy „kislányom, ej de jó húsban vagy végre!”

Ebből lehet sejteni, hogy a fogyással kapcsolatos terveimet a családom nem fogja támogatni. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a saját családtagjaimat nem kell magam mellé állítanom, mivel nem élek velük. Azt ugyan nem tudom elkerülni, hogy 10 teljes hétig legalább Apával ne találkozzak, de szerencsére ő nem a legjobb megfigyelő, és mivel havonta átlagban egyszer találkozunk, így nem lesz sok alkalma lebeszélni vagy kísértésbe vinni.

Vannak viszont olyanok is az életemben, akikkel napi szintű kapcsolatban vagyok, illetve akik jobban láthatják a testem változását.

Pongó: nehéz eset. Tetszettem neki 42 kilósan, de 52 kilóval is. Vagy ezt mondja. Hogy mit gondol valójában, azt hiszem, sose fogom megtudni. Szerinte butaság volt már a diéta gondolata is. Mivel vele élek, ezért ő van a legnagyobb hatással rám. Őt látom esténként vacsorázni, ő lát engem meztelenül, ő alkot rólam a leggyakrabban véleményt… és egyáltalán nem elfogulatlan véleményt. Rengeteg erőt adhat, de ugyanúgy le is húzhat. Előny, hogy a mozgással kapcsolatos terveimet támogatja, legalábbis bizonyos szinten. Pongó igen energikus, nagyon szeret biciklizni, de a mozgás szinte minden formáját támogatja… kivéve a futást, amit a lehető legértelmetlenebb dolognak tart. J

Neki köszönhetem a biciklimet is (egy gyönyörű Merida Juliet) és azt, hogy rávett a városi biciklizésre. Tökéletes társ e téren is, mert ha hirtelen felindulásból kitalálom, hogy tekerjünk le a Rómaira, vagy Szentendrére, hát bármikor rá tudom venni, zokszó nélkül. Így a mozgásban nem fog akadályozni, sőt biztos vagyok benne, hogy rosszabb napjaimon ő fog tudni felrugdosni a nyeregre. Ellenben a diéta… a felkészülés utolsó hetében, mikor bevásároltunk, már húzta a száját a számára értelmetlen tételeken („Minek ennyi paradicsom?”). De itt még tűrt. Azt hiszem, abban bízott, hogy ez csak valami csajos divat-hóbort, pár nap alatt elfelejtem az egészet, és megy minden a régi kerékvágásban. Azonban ahogy telnek a napok (most már hetek), néha kirobban belőle a nemtetszés. Szerinte koplalok, nem eszek eleget, ez nem tesz jót, meg fog betegíteni (főleg, mivel nem is kellene fogynom). Az már bizonyos, hogy őt sosem fogom tudni meggyőzni e téren, így ilyen téren a legtöbb, amire számíthatok tőle, hogy lenyeli a véleményét és nem hátráltat. Ha elkezd alakulni az eredmény, talán idővel megbékél majd.

Pongó családja. Ugyebár a felhízlalásom sokban köszönhető nekik is, elsősorban Pongóanyu igen jó (és igen szénhidrátdús) főztjének. Mivel minden kedden náluk vacsorázunk, ezért sokáig nem lehet előlük titkolni a helyzetet. Szerencsére itt viszonylag kis ellenállásba ütköztem. Egyikük se szólt semmit arra, hogy én vacsora helyett csak turmixot iszogatnék. Nem voltak lebeszélő körök, Pongó anyukája egyből megértette azt is, hogy ez most nekem nem lesz könnyű. Nem kínálgattak, nem traktáltak. Megkérdezték, mit lehet, mit nem, és elfogadták a választ. Sőt, odáig jutottunk, hogy Pongó apukája elmondta, ne keseredjek el akkor se, ha eleinte nem fogyok, mert a szervezetem átáll takarék-üzemmódra, de ne adjam fel. Ő ugyan nem ért egyet a porivással, azt hiszem, sem vele, sem Pongóval nem sikerült még megértetnem, hogy a fehérjeturmix nem drog, nem doppingszer, nem szteroid, nem káros, és hogy miért van rá szükségem. Azt meg, hogy finom, nem is hiszik el…

A barátokkal volt a legnehezebb dolgom, tőlük hallom a legtöbb „de hát jól nézel ki”, „nem is vagy kövér”, „nincs is miből fogynod” szöveget. Ezt úgy küszöböltem ki az életemből, hogy akikkel ritkán találkozom, azok előtt titkolom a diétát. Nem kell tudniuk, és akkor nincs miért beszólni sem. Nikivel azonban napi szinten találkozom, együtt szoktunk ebédelni, így nála ez nem működött volna. Ráadásul ő volt a legnagyobb szószóló amellett, hogy jó az alakom így, ahogy van. Nos, vele ultimátumszerűen közöltem, hogy én most diétázni, mozogni fogok. Nincs apelláta. Ehhez sok erőre lesz szükségem, mentálisan nagyon nehéz lesz, így támogatásra van szükségem, nem pedig arra, hogy lehúzzanak. Tehát ha az elkövetkező 10 hétben csak egy fél szóval is megemlíti, hogy jó vagyok így, ne fogyjak, vagy csak egyszer is meg mer kínálni csokival, pizzával vagy bármi egyébbel, akkor a diétám 10 hete alatt kénytelen leszek kerülni a társaságát és a vele való mindennemű kommunikációt.

Megértette, rájött, hogy komolyan beszélek, és ez komolyan fontos nekem. Elfogadta, azóta egy szót se szól. Az első nap délutánján reflexszerűen megkínált egy orbittal, majd halálra vált arccal elkezdett mentegetőzni, hogy úristen, nem akarta, nem tudja, hogy ezt most lehet-e J

A kolléganők a másik sarkalatos pont. Tizenvalahány nővel ülök egy teremben. Mindig van valaki, aki épp diétázik, lefogyott vagy meghízott. Annyiféle fogyókúrát volt szerencsém már végigkísérni az évek során, hogy lassan szakértőnek érezhetem magam J Nos, itt is követem a fenti, barátokkal kapcsolatos elvet, vagyis én nem reklámozom köztük, hogy diétázom. Mivel a napi 5 étkezésből 3-at a munkahelyen követek el, így látják, hogy eszem, tehát szerintem nem tűnik fel senkinek a változás.

Ahol tehát tudom, ott megpróbálom kiküszöbölni a környezet rossz hatását, ahol nem tudom, ott pedig megacélozott akaraterővel ellenállok a végsőkig.

Ehhez viszont nagy szükség volt arra, hogy mentálisan felkészítsem önmagamat is az előttem álló hónapokra, évekre és évtizedekre is. Ez heteken át tartott. Rengeteget olvastam mind a diéta, mind a testmozgás témakörében. Végigkövettem más emberek történeteit, láttam, mire képes az akarat. Felkészültem arra, ami rám vár, legalábbis azt hiszem.

A motiváció adott: önmagamat akarom. A régi testemet. Hogy erre emlékeztessem magam minden helyzetben, kinyomtattam pár régi fényképemet, és kiplakátoltam velük a hűtőszekrényt. De jutott a képekből a telefonomra és a benti számítógépre is, a miheztartás végett.

Eredetileg jutalmat is akartam kitűzni magamnak, egy tetoválás képében. De a megálmodott szöveget végül még a program első hetében megkaptam magamtól, mert ezt már az igen kemény vizsgaidőszakkal kiérdemeltem. Emellett úgy gondolom, hogy a szöveg, ami a tarkómra került, sokban fog segíteni a program végigcsinálásában. 

Nem hajlik.

Nem rogy.

Nem törik.

Mivel a támogató tetoválásom ezzel már megvan, így egy másik rajzot kívántam magamnak adni… de amíg ezen a poszton kotlottam, kiderült, hogy a Westend Tatto megajándékozott, így nekem már nem kerül semmibe a tatto. Így viszont már nem lenne igazi motiváció. Persze még mindig vannak tetoválás-terveim, de attól tartok, ha két hónapon belül három új varrásom lesz, a mégoly türelmes Pongó is ki fog borulni. 

Így a motiváció maga a tett lesz. Az, hogy megcsinálom, hogy meg tudom csinálni.

A bejegyzés trackback címe:

https://videkilany.blog.hu/api/trackback/id/tr83228296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

krumpedli 2011.09.15. 09:36:43

Hosszú leszek...:)
Azt hiszem, mindenki aki fogyókúrázik, hasonló dolgokat él át. Szerintem azok is, akik esetleg sokkal nagyobb súlyfelesleggel küzdenek, tehát mondjuk a közvélekedés szerint is fogyniuk kellene, mégis megkapják ugyanezeket.
Az én környezetem 99%-a is ellenzi általában még azt is, ha odafigyelek az étkezésre (vagyis pl. teljes kiőrlésű pékáru, vagy köretként zöldség , stb evését, a sportról ne is beszéljünk). Szerencsére a férjem minden "hóbortomban" támogat, ő sosem szól bele semmi ilyesmibe, és ő is szeret - elmondása szerint legalábbis - 7 kilóval többel is (most 154 cm vagyok és 48 kg, a csúcs az 55 kg volt). Ő pl. imád futni, én utálok, de szorgosan járunk együtt azért. Ő biciklizni utál ;), így én csak nyáron a munkába menet bringázom. A másik támogató emberem a legjobb barátnőm, vele egy cipőben járunk, úgyhogy ő tökéletesen meg is ért, és vele alaposan ki lehet tárgyalni a környezet romboló hatásait is.:)
Apukám az, akit azt hiszem abszolút nem érdekel, h fogyózom-e épp vagy sem, soha nem beszélgetünk erről, se anno a hízásomat, se a fogyásomat nem kommentálta soha (pedig szeret.:)). Anyukám már beleszól, de ő amúgy is mindenbe beleszól, de mégiscsak az anyukám, akivel könnyebben megértetem, hogy figyu, most ez van, értsd meg, én ezt szeretném, kész, ő elfogadja a dolgaimat egy-egy ilyen beszélgetés után.
Mindenki más - ha valahogy kiderül, hogy diétázom mondjuk, mert én is titkolom többnyire - szörnyülködik, és "neked minek" vagy "de hát így is nagyon vékony vagy" szokásos szöveget nyomják.
Aztán vannak azok akik elfogadják a fogyózás tényét, ott a célom ( "hova akarsz már annyira lefogyni" általában a szörnyülködés tárgya (44-45 kg szeretnék lenni, de ez csak hagyján, nem dőlök a kardomba, ha ez nem jön össze, elég lesz ha izmos, formás és lapos hasú leszek :)). Szóval ez a 45 kg általában vörös posztó, h "tejóég, az nagyon kevés!". Hát ugye mihez képest. Azt figyeltem meg, hogy ahogy valaki kiejti a száján, hogy 40valahány kg, az emberek sipákolnak, mindegy, hogy 49-et, vagy 41-et mondott az illető. Talán ez abból indulhat ki, hogy az átlag nő mondjuk 165 cm magas és 50-60 kg körül van? vagyis SZÁMUKRA a 40 valahány már csontkollekciót jelent. Csak azt felejtik el, h én 10 cm-vel kisebb vagyok ennél az átlagnál...Vagyis ami neki normális, az nekem nagyon sok.
A férjem családjával már nehezebb az ügy, ott mindenki testesebb az átlagnál (kivéve a férjemet - aki nem nagy evő, + járunk futni, és az apukáját - aki kemény fizikai munkát végez), nekik ez teljesen elképzelhetetlen, h sportolás mondjuk, vagy h ne egyenek a sütiből, pogácsából, vagy h vasárnap nem rántott hús az ebéd.:)Én ott tényleg egy csenevésznek számítok, meg is kapom mindig, hogy "miért kínzom magamat" (természetesen nem kínzom magamat:)), és hogy "még 10 kg simán rádférne" (tejóég!!), és hogy "mindenki aki vékony az éhezik".
Én is azt a stratégiát választottam, hogy nem szólok róla, egyszerűen csak azt eszem meg, ami nekem belefér. Ez valóban nehéz ügy pl. egy munkahelyi szülinapozáson. Általában az olyan kijelentések, hogy "bocs, de én nem eszem cukrot", vagy "nem eszem liszteset" beválnak hosszú távon. legalábbis azt vettem észre, hogy a környezet is megszokja egy idő után ha kitartunk. az egyik barátnőmmel pl. a múltkor protein szeleteket nézegettünk, és már ő kereste nekem a cukormenteset! :) Pedig előtte nem sokkal fejetette ki, hogy szerinte a 45 kg nagyon kevés, addig nem kellene lefogynom, stb.
Szóval a sok rizsának végülis az első mondatod a lényege, vagyis agyban dől el. Ha ott eldöntötted, h márpedig ezt csinálod, akkor ugyan rettentő idegesítő a környezet hozzállása, de ki lehet bírni, és ellen lehet állni.:)
Bocs a sok szövegelésért, órákig tudok erről a témáról beszélni.:)

debramorgan 2011.09.15. 18:25:16

A bejegyzés és a komment is íródhatott volna rólam is, akár...Úgyhogy egyet kell értenem, a legtöbb ember élete ilyen, vagy inkább környezete. Nálunk rendszeresen hoznak kollégák sütit, vagy pl. múltkor az egyik ügyvezető kínált meg csokival...elvettem, megköszöntem, majd odaadtam másnak titokban:) Itt én se híresztelem, de ma pl. rákérdeztek, mennyit fogytam:) Aki utoljára sütivel kínált, annak meg elmondtam, hogy fogyókúrázok (pontosabban életmódot váltok). Mondjuk nálam nincs "jajj neked minek" probléma:) (170 cm/73 kg) A barátom abszolút támogat, nála is az egyetlen, ami miatt morgolódott, az a fehérjepor. Felőle mehetek futkosni, ő is szokott jönni, tök jó dolognak tartja, bár amikor azt mondta, 15 kg-ot fogynék, akkor igencsak fennakadtak a szemei. Pedig akkor lennék 61 kg...(kb. 76-ról indultam). Most költöztem el, így az anyai főzt nincs előttem, plusz meg is mondtam neki, most nem kérek, jó 10 hétig, köszönöm. Ha kedvezni akar, pároljon halat;-) Szóval, igen, én is egy következtetésre jutottam, nem könnyű, és alapvetően egyet értek azzal, hogy csak magunkra számíthatunk, hiszen hiába megy el helyettem a barátom futni, ha én otthon reszelem a körmömet és hízok, csak én mehetek el futni és csak magam miatt. Van olyan ismerősöm, aki nem megy futni, ha nem megy a párja/barátnője/valaki. Ez pedig szerintem nem jó hozzáállás. Én megyek, ha esik, ha fúj, ha valaki akar, jöjjön, de nem tőle teszem függővé. Na, én is hosszúra eresztettem, bocsi:)
süti beállítások módosítása